Boganmeldelse af “Patterns of Strategy”

Bogen er skrevet af Patrick Hoverstadt og Lucy Loh. Bogen blev udgivet i 2017. Bogen indeholder 80 strategiske mønstre eller det som forfatterne kalder for “Patterns of Strategy”. I introduktionen til bogens indhold anmoder forfatterne om, at læseren ikke springer direkte til de 80 strategi mønster, da læseren i givet fald vil opfatte de forskellige “Patterns of Strategy” på en forkert måde. Forfatterne betragter de 80 strategimønster som værende et paradigmeskifte.

Bogens andet kapitel introducerer en påstand om at 90 % af strategierne der udarbejdes ikke følges eller implementeres i organisationerne.

Forfatterne påråber sig et “Pattern of Strategy” adskiller sig ved at der findes seks store forskelle mellem det og almindelig strategi:

“1. Multiple interprevelant actors,

1. Competition and collaboration,
  2. Manoeuvres,
  3. Strategic Fit,
  4. Exchange of value and,
  5. Time.”

Dertil anvender Hoverstadt & Loh nedenstående citat til at uddybe forskellen mellem en ordinær strategi og et strategimønster:

“What us different with Patterns of Strategy is that it gives you the tools to use these as part of the strategy development process rather than simply seeing them as as outcome” – Hovederstadt & Loh.

I forhold til strategiformuleringsprocessen, da anvender Hoverstadt og Loh begrebet “Strategic Fit”, som er defineret nærmere nedenfor:

“Strategic fit isn’t just a position to be set out, it’s a constantly changing process of co-evolution driven by the decisions taken and changes made by a range of actors, not just ourselves alone in our environment” – Hoverstadt & Loh.

Nedenfor bruger forfatterne et kendetegn for modne markeder, hvor der ofte vil være en form for flokmentalitet blandt konkurrenterne. Dette kommer til udtryk i nedenstående citat:

“Market fit strategies are often herd strategies because mature markets behave like herds” – Hoverstadt & Loh.

Bogen indeholder et afsluttende kapitel, hvor strategierne bliver præsenteret og skitseret endnu engang, hvilket giver en god pædagogisk afslutningen på den relativt omfangsrige bog.  Indholdet af bogen har en fin kvalitet, men da jeg kun har haft adgang til Kindle udgaven af bogen, så kan bogens struktur virke en smule uoverskuelig. Hoverstadt og Loh anvender i bogen illustrationer af forskellige stier over bjerge, hvortil de forskellige strategiske retninger bliver sammenlignet. Det giver på visse måder nogle interessante ideer til fortolkninger af, hvordan strategimønstrer kan anvendes.

Analyse

Bogen har sin styrke i at forfatterne har gjort en del gode tanker om, hvordan de forskellige strategimønstrer adskiller sig fra hinanden, og hvilke fordele samt ulemper der findes ved at anvende et strategimønster fremfor et andet. Bogen har den kvalitet at mange af strategimønstrene kan overføres til analyser på meso-niveau, det vil sige analyse af brancher, hvilket giver fordele, når enterprise arkitekten skal formulere en egentlig strategi for den specifikke virksomhed på markedet.

Bogens baggrund er i systemtænkning, hvilket giver muligheder for, at strategen kan anskueliggøre et eller flere systemer, som virksomheden arbejder i. Det kan igen vise sig at være en fordel, hvis enterprise arkitekten, forretnings arkitekten eller strateg arbejder med at gøre organisationen bedre til at kunne modstå forandringer i markedet. Det kan også vise sig at blive en svaghed, for det kan jo vise sig at en branche er under hurtig forandring og der stort set ikke findes indikatorer på, at branchen er et system i sig selv. I de situationer vil det måske give bedre mening at kunne agere hurtigt for organisationen, sætte en kurs og sikre eksekvering. Det er i øvrigt også bedre end at ende i paralyse.

Bogen er et godt køb for de fleste læsere, der vel at mærke har interesse i systemtænkning, og på baggrund af det vil jeg anbefale andre i at læse bogen og tage strategimønstrene til sig. Bogen understøtter delvist også konceptet enterprise arkitektur ved at bogen tager sit udgangspunkt i systemtænkning, hvilket fra mit perspektiv er en god ting, da det gør ideerne i bogen lettere at omsætte.

Anvendelse

Enterprisearkitekter, forretningsarkitekter og managementkonsulenter kan anvende bogen som et opslagsværk, når et eller flere strategimønstre skal identificeres og anvendes enten i organisationens egen kontekst eller i forhold til at foretage en konkurrentanalyse. Jeg anskueliggør bogen et værk der kan indgå forretningsarkitektur disciplinen.

Konklusion

Bogen kan være en inspiration for at finde nye og bedre måder at implementere organisations og virksomhedsstrategier. Der findes en række gode eksempler i bogen, men bogens eksempler kræver lidt træning før en enterprisearkitekt, forretningsarkitekt eller managementkonsulent vil være i stand til at omsætte strategierne til forretningsmæssige fordele. Bogen tager sit udgangspunkt i systemtænkning og dermed er bogen også kompatibel med ideer bag enterprise arkitektur, hvilket gør ideerne der præsenteres i bogen lettere at omsætte til projekter og resultater.

Kilder

1. Hoverstadt, P. & Loh, L. (2017). Patterns of Strategies.

Skriv et svar